Begin van mijn vrijwilligerswerk! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van LarsCusters - WaarBenJij.nu Begin van mijn vrijwilligerswerk! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van LarsCusters - WaarBenJij.nu

Begin van mijn vrijwilligerswerk!

Door: Lars

Blijf op de hoogte en volg

02 April 2014 | Peru, Cuzco

Mijn laatste week Spaans en mijn laatste week in mijn gastgezin. Heb hier een leuke periode afgesloten, maar kijk uit naar alle nieuwe dingen die gaan komen. Met een korte Spaanse speech heb ik iedereen bedankt, en uiteindelijk mijn certificaat ontvangen. Tijdens mijn laatste middagmaal met de familie heb ik als dank een blik met drop uit Nederland gegeven, maar lieten ze mij heel beleefd merken dat ze deze rare smaak niet zo gewend waren. Gelukkig vond de thuishulp het wel lekker, en zijn ze toch nog goed terecht gekomen.

Op deze laatste dag vond ik het dan toch wel eens tijd om de berg te beklimmen waar ik de afgelopen weken vanuit mijn kamer tegenaan heb zitten kijken. Door een van de armste wijken van Cusco ben ik omhoog geklommen en uiteindelijk geprobeerd de top te bereiken via de rotsformaties. Na op de top te zijn aangekomen begon het te regenen en kwam ik op het geweldige idee om rechtstreeks in plaats van zigzaggend af te dalen. Tot mijn verbazing ben ik op dit stijle en gladde stuk niet gevallen en kwam ik uiteindelijk uit in een of andere achtertuin. Hier be ik me helemaal dood geschrokken toen een behoorlijk grote hond de aanval koos en me de hoek in dreef en ik geen kant meer op kon. Tijdens een langdurende 5 minuten moet ik toegeven dat mijn hartslag aardig omhoog ging, en ik moeite had om het droog te houden. Om het nog spannender te maken kwamen er twee gelijksoortige honden bijstaan om me nog meer angst aan te jagen. Zonder na te denken ben ik toen op een of andere manier over de honden heen gesprongen en als een gek weggesprint. Maar helaas waren de honden ietsjes sneller, en had ik al snel in de gaten dat ik werd ingehaald. Uiteindelijk in een wanhoopspoging ben ik van een 5 meter hoge richel omlaag gesprongen in de hoop dat ze me niet zouden volgen. En gelukkig bleven ze boven staan kijken en ben zo aan een ‘verschrikkelijke dood’ ontsnapt.

Na dit intensieve avontuur, heb ik die avond me lekker kunnen ontspannen bij een authentiek Japans restaurant en de discotheken van Cusco. Zaterdagochtend was het tijd om afscheid te nemen van mijn familie, en te verhuizen naar mijn appartement. Hier heb ik toch wel naar uitgekeken, en ben ik heel blij met de vrijheid die ik nu heb. Na al mijn spullen te hebben gedumpt hebben we diezelfde dag met 4 man mountainbikes gehuurd en zijn we begonnen aan onze tocht naar Pisac. Na te zijn begonnen met een aardig vermoeiende klim vanuit Cusco, waren we al snel bij de top aangekomen, en hebben we de rest van de weg lekker kunnen uitrollen in de afdaling naar Pisac. Met een heerlijk gevoel zijn we afgedaald naar de heilige vallei, met uitzichten waar ik maar geen genoeg van kan krijgen. Eenmaal in Pisac aangekomen hebben we een hostel opgezocht en zijn we na een toch wel vermoeiende dag snel gaan slapen. De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om het hele stuk weer omhoog te fietsen richting Cusco. De klim was uiteindelijk 25 km lang in de wolken in, en was me toch wel een uitdaging in de stromende regen. Het laatste stuk naar beneden zijn we offroad gegaan. In het begin wel lastig, maar had op een begeven moment het ritme wel te pakken en zijn we zo hobbelend weer in Cusco aangekomen. Hier hebben we meteen onze keuken uitgetest, en aardig wat bier ingeslagen om ons nieuwe appartement in te wijden.

Maandag zou ik eigenlijk beginnen met mijn vrijwilligerswerk, maar aangezien er weer de zoveelste staking was van het openbaar vervoer mocht ik nog een extra dagje uitrusten. Dinsdag kon ik dan eindelijk beginnen, en moet ik zeggen dat het me erg goed bevalt. Zo heb ik wiskunde en Engels les gegeven aan kinderen van de middelbare school, maar ook geholpen met lezen, schrijven en rekenen met kinderen van de basisschool. Deze kinderen komen uit een arme wijk, waar ze geen mogelijkheid hebben om thuis hun husiwerk te maken om verschillende redenen. In een erg vrolijke maar ook drukke sfeer probeer ik me in het spaans zo goed mogelijk uit te drukken, en heb ik gelukkig al veel kunnen helpen.

Woensdagavond ben ik voor de laatste keer uitgeweest met onze Japanse vriend Yuki, en hebben we er een groot feest van gemaakt voordat hij terugvloog naar Tokyo. Donderdag bne ik begonnen ik aan een trip richting Puerto Maldonado in de Peruaanse jungle. Een van de dingen waar ik het meest naar uit heb gekeken. Een gedetailleerd verslag hiervan volgt snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 02 Maart 2014
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 7249

Voorgaande reizen:

01 Juni 2014 - 01 Juli 2014

Brazilie

05 Mei 2014 - 01 Juni 2014

Bolivia

19 April 2014 - 04 Mei 2014

Peru en Bolivia met Elise!

02 Maart 2014 - 18 April 2014

Cuzco Peru

Landen bezocht: