Jungle! - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van LarsCusters - WaarBenJij.nu Jungle! - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van LarsCusters - WaarBenJij.nu

Jungle!

Door: Lars

Blijf op de hoogte en volg

10 April 2014 | Peru, Puerto Maldonado

Op de donderdagavond ben ik vertrokken met de bus naar Puerto Maldonado, en kwam ik na een reis van 10 uur vrijdagochtend aan. We waren mete en groep van 6, waarbij nog 2 gidsen en iemand van het reisbureau die meeging om fotos te maken. Eenmaal aangekomen in de junglestad liep ik meteen tegen een muur van hitte aan, aan zweten was niet te ontkomen. Geen plek om de warme vochtige lucht te ontwijken, behalve de koude douche waar ik dan ook veel gebruik van heb gemaakt. Aangezien in de stad alleen motors rondrijden zijn we met de motortaxi naar ons ontbijt gereden, en hierna meteen door met de boot richting Lago Sandoval waar we de komende 2 dagen zouden verblijven. Met een motorbootje gingen we stroomopwaarts over de Rio Madre de Dios, een grote bruine rivier met sterke stroming en veel goud! Door een pad vol modder kwamen we aan bij Lago Sandoval, waar onze lodge lag, en we 2 nachten zijn blijven slapen.

Rond dit meer heb ik zoveel gezien, vogels in alle kleuren, vlinders zo groot als vogels, kikkers, apen, schildpadden, kaaimannen, tarantulas en nog veel meer. Ook de bomen en planten waren erg indrukwekkend. Zo waren er enorme bomen, lianen, varens, paddestoelen, en allemaal zo dichtbegroeid dat het onmogelijk was om van het pad te lopen. En natuurlijk waren er overal hordes insecten, die toch wel een stuk groter zijn dat ik in Nederland gewend ben. In het donker zijn we het meer op gevaren om de kaaimannen te spotten. En ja hoor, precies op de plek waar we die middag in het meer hadden gezwommen kwamen de rode oogjes tevoorschijn, en zijn we hier toch maar niet meer gaan zwemmen. Een 3 meter lange kaaiman was moedig genoeg om naast ons bootje te komen dobberen, en heb ik hier prachtige fotos van kunnen maken. Ook zijn we aangemeerd op een plek waar de tarantulas s’nachts hun holletje uit kwamen, en vond ik het leuk om hem een beetje uit te dagen met een stok. Achteraf hoorde ik dat deze giftige monsters wel een meter kunnen springen, en heb ik toch wel een beetje geluk gehad met mijn stokje van een half metertje. En wat een kabaal in de jungle. Je hoort apen schreeuwen, vogels krijsen, kikkers brullen, en ik weet niet wat meer allemaal maar van stilte was in ieder geval geen sprake

Na 2 dagen zijn we heel vroeg op pad gegaan terug naar de rivier waar de volgende lodge lag. Bij deze lodge hadden ze allerlei huisdieren zoals papagaaien die je op je arm kon laten zitten (wel een beetje uitkijken want deze vogels waren vrij agressief). Leuker waren de aapjes die helemaal gewend waren aan de mens en die zonder angst met je begonnen te spelen. Rond de lodge kon je de torenhoge bomen in klimmen, en heb ik hier hoog in de bomen over touwbruggen gelopen en ben ik met de zipline van de ene naar de andere boom gegleden. In de middag zijn we met de kayak de rivier opgegaan richting Monkey Island, een moerasachtig eiland midden in de rivier waar een grote groep apen woont. Ondanks dat we continu hun geschreeuw hoorde, zijn we ze steeds misgelopen. Beetje pech dus. Het scheelt dat we alle soorten wel al bij Lago Sandoval hadden gezien. Nadat we hierna lekker in de rivier hadden gezwommen, hebben we een kampvuur gemaakt en gezellig wat rum gedronken.

De volgende ochtend zijn we terruggegaan naar Puerto Maldonado, waar helaas de lokale markt was gesloten omdat de goudmijners (het grootste gedeelte van de stad) aan het staken waren. Toen zijn we maar naar het plaatselijke zwembad gegaan en heb ik de hele middag heerlijk in de zon gelegen. Vlak voor vertrek moest ik toch nog even de lekkernij van de jungle proberen, en heb ik aardig grote worm naar binnen gewerkt. Zie vooral de fotos van deze geweldige trip, wat zeker een van mijn hoogtepunten is tot nu toe. Op de terugweg was trouwens een stuk van de weg afgebroken, en hebben we zo’n 7 uur vertraging gehad. Aangezien het in de bus bloedheet was ben ik buiten op de weg gaan slapen midden in jungle, wat een mooie ervaring was. Uiteindelijk ben ik toch maar weer naar binnen gegaan, want had het toch niet zo op de tarantula die ik daarvoor in de goot had zien zitten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 02 Maart 2014
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 7229

Voorgaande reizen:

01 Juni 2014 - 01 Juli 2014

Brazilie

05 Mei 2014 - 01 Juni 2014

Bolivia

19 April 2014 - 04 Mei 2014

Peru en Bolivia met Elise!

02 Maart 2014 - 18 April 2014

Cuzco Peru

Landen bezocht: